גביית חובות מלקוחות סרבני תשלום - הדרך להצלחה בידיך

נכתב ונערך ע"י עו"ד מיכאל אברהם.

התמודדות עם לקוחות המסרבים לעמוד בתשלום כפי שהתחייבו הינה תופעה שכיחה במחוזותינו, עלולה לפגוע באופן מסוכן בתזרים המזומנים ולהסתיים במפח נפש ותסכול.

לא רק שלא קיבלת תמורה בגין ביצוע העבודה, השרות או המוצר, אלא כעת אתה נידרש ליזום מול הלקוח הליך גבייה משפטי, הליך ארוך הכרוך בהוצאה כספית ובהרבה מהמקרים מסתיים בכישלון.

רבים מאלו שהתנסו בהליכי גביה במסגרת ההוצאה לפועל הרגישו מתוסכלים נוכח העוול המתמשך שבניהול הליך ארוך ולעיתים אף ללא כל תוצאה ממשית. אני שומע מבעלי עסקים טענות על מערכת החוק והאכיפה, ואף על עורכי הדין העוסקים בתחום. אני מבין לליבם, אבל בשורות הבאות אפרט כיצד ליטול את השליטה על הצלחת הליך הגבייה או לפחות על חלקו העיקרי .

להלן מספר כללי זהב שהקפדה על יישומן בתהליכי מכירה תשפר בעשרות מונים את סיכויי הגבייה מול לקוחות סרבני תשלום:

1. זהה למי אתה מוכר יש להקפיד על זיהוי מלא ומעודכן של הלקוח לאורך כל תקופת ההתקשרות ולא רק במסגרת העסקה הראשונה.

לא אחת מגיעים למשרדי בעלי עסקים שאין ברשותם פרטים מלאים המאפשרים זיהוי החייב כמו: שם, מספר תעודת זהות, מספר חברה, כתובות, דרכי התקשרות וכדומה, במצב כזה נאלץ הלקוח לשאת בעלויות ובזבוז זמן לצורך איתור וזיהוי החייב באמצעות חוקרים פרטיים, אובדן הזמן עשוי לחרוץ את סיכויי גביית החוב.

יש לשים לב לשינויים כשהלקוח מאוגד כחברה בע"מ כמו: מספר החברה ברשם החברות, שם החברה, בעלי המניות והמנהלים לאורך תקופת ההתקשרות – כל שינוי עשוי לשנות את ערכם ותקפותם של הבטוחות שקיבלתם. כך למשל, בעל חברה שערב לחברה בשם א. א. שירותים בע"מ עשוי לרשום מחר חברה בשם א.ב. שירותים בע"מ וערבותו הקודמת כבר אינה רלוונטית.

2. מסמכי התקשרות בעת קליטת לקוח חדש ערכו הסכם התקשרות עם הלקוח בו תוכלו להגדיר את מסגרת היחסים, עמדו על קבלת מסמכי ההתאגדות, בעלי זכות החתימה וכו'.

3. בטוחות וערבויות הקפידו להחתים את הלקוח על ערבות אישית כנגד התחייבויותיו כלפיכם. אם תדלגו על השלב הזה אתם עשויים למצוא עצמכם במקרים רבים מול "שוקת שבורה".

4. מסגרת אשראי הגדירו את מידת החשיפה שלכם מול הלקוח וקבעו תקרת אשראי לכל לקוח. שימרו על המסגרת שהגדרתם ואל תתפסו לשאננות. בחנו מחדש מדי פעם את הבטוחות שסיפק לכם הלקוח, איתנותו הכלכלית, התנהלותו לאורך תקופת ההתקשרות, מצב הענף בו הוא פועל וכדומה. אל תהססו להקטין את מסגרת האשראי ללקוח שאינו משלם בזמן או דוחה תשלומים.

5. מידע עסקי ועדכני קחו בחשבון שתנאיי השוק ואיתנותו הכלכלית של הלקוח הינם דינאמיים ועשויים להשתנות – אל תירדמו בשמירה !!! אספו באופן שוטף מידע עדכני על הלקוח – צברו את המידע, יתכן ותזקקו לו במצב של כניסה להליכי גבייה. היעזרו בספקי מידע עסקי המתמחים בתחום.

וודאו כל הזמן שפעילותו העסקית של הלקוח ברורה לכם ומתיישבת עם היגיון פשוט (קונדיטוריה לא קונה ציוד משרדי בעשרות אלפי שקלים בחודש ומשרד עורכי דין לא קונה שקי קמח). וודאו ורשמו בזמן אמת באילו פרויקטים פועל הלקוח, מהם האתרים אליהם נדרשתם לספק את הסחורה/שירותים, מיהו היזם באתר, מי הם לקוחותיו של הלקוח וכו'.

6. חתימה שווה זהב לאחרונה תוקן חוק ההוצאה לפועל באופן המאפשר הגשת תובענות ישירות להוצאה לפועל (גם כשאין בידי הלקוח צ'ק חוזר) – הליך זה מתאפשר במקרים בהם החוב אינו עולה על 50,000 ₪ ובידי בעל העסק קיימות ראיות בכתב, על כן קימת חשיבות מכרעת בהחתמת הלקוח על מסמכים לאורך כל תהליך העסקה: הזמנה, חשבוניות, תעודות משלוח וכדומה. וודאו שיש בידכם את פרטי החותם ושהוא מוסמך לחתום ולהתחייב בשם הלקוח.

7. אסוף ראיות ליום סגריר הקפידו לשמור, לאסוף ולתייק בתיק הלקוח כל מסמך או ראייה על הקשר העסקי שהתנהל ביניכם: תכתובות בדואר אלקטרוני, פקסים, תרשומות ביומן, הצעות בכתב, פרוספקט שנשלח אליכם, מו"מ שהועלו על הכתב וכו' (לפעמים מייל סתמי במהלך העסקים הרגיל עשוי להכריע את הכף).

8. מתי לשחרר את הנצרה שאלת המפתח אשר פעמים רבות היא הגורם העיקרי החורץ את סיכויי הצלחתו של הליך הגבייה היא מתי לפנות לעורך דין או מתי לפתוח בהליכי הגביה. החייב תמיד ירצה לקבל ארכה ולהרוויח כמה שיותר זמן תוך שהוא נוטע בליבכם תקווה שהוא אוטוטו עומד לשלם את החוב. אין הכוונה שאסור בשום אופן לתת ארכה, אבל אומר נחרצות כי יש לקבוע כללים נוקשים להתנהלות במקרים כאלו.

יש להגדיר באופן שאינו מתפשר מהו פרק הזמן שתתירו ללקוח מרגע שחלף מועד פירעון החוב עד שתעבירו את הטיפול לעורך הדין. "גיל החוב" הוא אחד המשתנים העיקריים הקובעים את סיכויי ההצלחה – מחקרים מצביעים מפורשות על קשר ישיר בין גיל החוב לסיכויי הצלחת גבייתו.

משרדנו מטפל לאורך שנות פעילותו במקרים קשים של סרבני תשלום ואני יכול לומר בביטחון רב שלקוחות שהקפידו על כללי הזהב שתוארו, תרמו בהכרח להצלחה בגביית הכספים המגיעים להם.


* פרטי המחבר שמורים במערכת

מרכז המעסיקים של C.V.POOL' ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בטל' 03-6207373.