מה, צריך לראיין גם מטפל?

כאשר בוחרים עובד, גם מטפל סיעודי, חייבים לבצע ראיון עבודה.

כאשר מכניסים עובד הבייתה, מטפל בקשישים, מטפל בילדים, עובד ניקיון, או עובד סיעודי, גם במקרה של עובד זר, חייבים לקיים ראיון עבודה. ראיון עבודה נכון יאפשר לכם לתהות על קנקנו של העובד ולוודא כי אתם מכניסים לביתכם את האדם המתאים ביותר.

ראיון עבודה הוא עולם בפני עצמו, לוקח הרבה מאוד זמן ללמוד איך לראיין נכון ומגייסי עובדים בחברות ובעסקים קטנים לומדים, עם הזמן, כיצד להתמקצע בתחום. במקרה של גיוס עובד לבית פרטי, לטיפול בקשיש, למשל, אין למגייס את ההכשרה המתאימה לראיין את העובד ואת הניסיון לבצע זאת בצורה טובה, ולכן חלק גדול מהמעסיקים מוותרים על ראיון העבודה, או שמבצעים אותו 'על רגל אחת' וחבל, מאחר וראיון עבודה נכון יכול לעזור לנו לסנן מועמדים לא מתאימים ולהעדיף מועמדים כן מתאימים.

ישנם מספר דגשים שכדאי לתת בקיום ראיון עבודה.

ראשית, לשים לב לעובד (או העובדת, כמובן, מטעמי נוחות הדברים מנוסחים בלשון זכר אך נכונים לשני המינים) באופן כללי, האם הוא נעים? האם הוא מחייך? האם הוא מריח טוב? האם הוא נחמד? יש לזכור כי הקשיש הולך להיות צמוד מאוד לעובד ולבלות זמן רב מאוד עם העובד ולכן רצוי לוודא כי יהיה נעים לשהות איתו.

שנית, יש לשים לב לשפתו של העובד, במיוחד עם מדובר בעובד זר. חשוב שהמעסיק יוכל לתקשר עם העובד  ואם העובד אינו דובר עברית, או מילים בסיסיות בעברית, למשל, הדבר יכול להיות בעייתי, במקרים של עובדים ישראלים כדאי לתת עדיפות לעובד שיכול לדבר בשפת אמו של הקשיש, כך יהיה לו נעים יותר.

במקרה של עובד זר, חייבים חייבים ושוב חייבים, לוודא כי יש לעובד את כל המסמכים המתאימים והם בתוקף, גם אם אמרו לכם על ידי הסוכנות ש'הכל בסדר'. מבחינת החוק, אם העסקתם עובד לא חוקי, אפילו אם דרך סוכנות, האחריות חלה גם עליכם. במקרה של עובד ישראלי חייבים לוודא שהעובד עובד כחוק ומקבל תשלומי ביטוח לאומי וכיוצא בזה. שוב, האחריות חלה עליכם. אותה אחריות, אגב, מבחינה משפטית, חלה עליכם גם לוודא שהעובד מקבל את כל הזכויות המגיעות לו (ימי חופשה, מחלה וכו'), בדרך כלל הבעיות צצות כשמסיימים עם העובד, אז מייד הוא רץ לארגון העובדים הקרוב ביותר ובודק מה מגיע לו ומה עוד הוא יכול לקבל. אם תקדימו תרומה למכה – תוכלו להבטיח פחות כאבי ראש

בעתיד.

חשוב לשאול בראיון את העובד לגבי המעסיק האחרון שלו; כמה זמן הוא עבד שם, מה הוא עשה במסגרת עבודתו, איך היה לו שם וחשוב מאוד – למה הוא סיים את עבודתו אצל המעסיק. כדאי לשים לב איך הוא מדבר על המעסיק, האם הוא אומר עליו דברים שליליים, מדבר עליו בחיוך, או ממעט בדיבור, יכול לומר לנו הרבה על יחסיו למעסיקים. כדאי וחשוב גם להתקשר למעסיק האחרון (שימו לב, לא לממליצים כי אם למעסיק האחרון), לחקור על העובד ולבדוק מדוע הוא סיים את עבודתו שם. שימו לב שבדרך כלל מעסיקים לא אוהבים לדבר רעה על עובדים קודמים, גם אם לא היו מרוצים מהם וכשאשר פונים אליהם לקבל חוות דעת צריך 'לקרוא בין השורות' , לדעת לשאול שאלות קשות אם צריך ולהשוות בין הדברים שהמעסיק אומר לדברים שהעובד אומר.

אם אינכם יודעים מה לשאול חוץ מ 'ספר לי על עצמך' ו'מה עשית במקום העבודה האחרון שלך', אפשר לשאול עוד בראיון מה הציפיות של העובד מהעבודה, מה חשוב לו במקום עבודתו ולוודא שאתם משדרים על אותו הגל. אפשר לשאול 'מה תעשה במקרה ש...', האם ישנו איזה ידע בעזרה ראשונה, עם עובד זר כדאי לבדוק כמה זמן הוא בארץ, כמה זמן הוא עובד עם חברת כח האדם ששלחה אותו, האם הוא בעל משפחה והתחייבויות, למשל, האם יש לו דירה בארץ וכו'.


*הכותבת הנה המנהלת המקצועית של חברת C.V.POOL – מאגר הדרושים של ישראל, המתמחה באיתור וגיוס עובדים בתחום השירותים לגיל השלישי, באופן עצמאי או דרך מוסדות. בין היתר ניתן לגייס מהחברה עובדים בתחום הסיעוד, ייעוץ, רפואה ורווחה, לרבות רופאים, עו"סים, אחיות, סניטריים ועובדי ניקיון ועוד.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה בטל' 03-6207373.