5 טעויות נפוצות בגיוס עובדים

כאשר אנו בוחנים את תהליכי הגיוס של העובדים, אנו שמים לב שישנן טעויות חוזרות ונשנות בקרב מעסיקים ומחפשי עובדים, אשר פוגעים בתהליך הגיוס, מסרבלים, מעכבים והופכים את התהליך, שהוא מראש תהליך לא קל, לקשה הרבה יותר. אם נכיר מראש את הטעויות הנפוצות והשכיחות בגיוס, אולי נצליח להימנע מהם ולשפר את הליך גיוס העובדים שלנו.
אז מה הן הטעויות הנפוצות בגיוס עובדים?

פרסום מודעת דרושים
פרסום מודעת דרושים היא דרך טובה לגיוס עובדים – אך רק אם מצאתם אתר ממש טוב לפרסם. בדרך כלל, ברוב האתרים בהן מתפרסמות מודעות דרושים קשה מאוד לקבל פניות מתאימות. צריך להבין ששוק לוחות הדרושים בארץ הוא שוק רווי מאוד וכאשר אתם מפרסמים מודעה בלוח דרושים, אתם צריכים לצאת מנקודת הנחה לפיה העובד הפוטנציאלי נכנס דווקא לאותו לוח דרושים, מתוך מעל 200 לוחות דרושים קיימים, רואה דווקא את המודעה שלכם, מתוך כל מפרסמי המודעות ובוחר לפנות אליכם. לכן, בדרך כלל מודעת הדרושים לא מספקת מספיק פניות ואלו שכן מגיעות אינן מתאימות. פעמים רבות מפרסמים גם מספר טלפון במודעה, כך שמבזבזים זמן רב בסינון פניות לא מתאימות מחד וכאשר לא יכולים לענות לטלפון מאבדים פניות רלוונטיות מאידך. אם בכל זאת בחרתם לפרסם מודעת דרושים חייבים לעשות זאת במספר רב של אתרי דרושים על מנת שתוכלו לקבל כמות פניות מספקת ממנה תוכלו 'לשלוף' את מחפשי העבודה הרלוונטיים.

הגדרת משרה לא ברורה
טעות נפוצה מאוד בקרב מחפשי עובדים היא חוסר הגדרה ברורה של המשרה המבוקשת. בעוד שבקרב מגייסי עובדים חדשים הטעות נובעת בדרך כלל מחוסר מודעות לחשיבות של אפיון פרופיל המשרה, בקרב מגייסים ותיקים הטעות נובעת מכך שנדמה וברור לכולם מה הדרישה. 'אנחנו מחפשים מזכירה' או 'אנחנו מחפשים עובדים לטלמרקטינג' זו אינה הגדרה מספיקה ובדרך כלל גם לא נכונה. חשוב והכרחי לבצע הגדרה מדויקת של המשרה המבוקשת, הגדרה כזאת חייבת לכלול את שם המשרה הדרושה, הגדרת התפקיד והדרישות שלו, הידע המקצועי הנדרש, הניסיון המבוקש והתנאים אותם מציעים למועמדים מחפשי העבודה המגישים את מועמדותם למשרה. גם אם נדמה למעסיקים שברור להם מה המשרה, חייבים להעלות את הדברים על הכתב. כאשר כותבים את הדברים, הדברים נעשים ברורים יותר, עולות וצפות שאלות ונושאים למחשבה והאפיון נעשה נכון יותר. אפיון משרה בכתב גם יאפשר לנו לשתף חוליות אחרות בתהליך הגיוס במטרה שלו, כך שכולם יוכלו לפעול יחד למען גיוס נכון יותר.
עוד על אפיון פרופיל משרה ניתן למצוא כאן
טופס אפיון משרה לניתן להוריד כאן

זימון טלפוני שגוי
פעמים רבות משאירים את הזימון לראיונות העבודה בידיים לא מקצועיות, או לא נכונות, מה שגורם לכך שנבזבז זמן מיותר על ראיונות עבודה לא מתאימים או שנפספס את הגעתם של מועמדים מתאימים עקב זימון טלפוני שגוי. 'הזימון הטלפוני' לראיון עבודה חייב להפוך לראיון טלפוני ראשוני, בה אנו מגששים ובודקים כי למועמד יש את הניסיון המבוקש וכי הוא מתאים, על פניו, לדרישות המשרה, כפי שהגדרנו אותם באפיון הפרופיל שלה. אם אכן בנינו אפיון מפורט, חייבים לשתף בו את המראיין הטלפוני על מנת שיבין אילו עובדים אנו מחפשים וידע לסנן לנו מועמדים לא מתאימים כבר בשלב הריאיון הטלפוני.
עוד על זימון טלפוני נכון ניתן למצוא כאן

חוסר תשומת לב לראיונות עבודה
ראיונות עבודה הם שלב חשוב ואינטגרלי בהליך החיפוש. חשוב לבצע אותם בצורה נכונה ולהקדיש להם את הזמן הראוי. נכון, זמננו יקר, אך אם לא נקדיש את הזמן הראוי כעת – נבזבז הרבה יותר זמן על תהליך גיוס שלא נגמר או על הכשרת עובדים לא מתאימים. חשוב להתכונן כראוי לראיון עבודה, לחשוב מראש על שאלות וסוגיות לבחינה מול המועמד ובזמן ראיון העבודה להיות מרוכזים בבחינת המועמד.
בנק שאלות לראיונות עבודה ניתן להוריד כאן.

ניסיון לגייס חינם
צמצום עלויות הוא צעד חשוב ונדרש בכל עסק וכמנהלי עסקים אפשר להבין את הניסיון של מגייסי עובדים לגייס עובדים ללא תשלום. הבעיה היא שמדובר בצעד שמסרבל ומאריך עוד יותר את תהליך הגיוס ובמשרות רבות גם הופך אותו לכמעט בלתי אפשרי. לאתר המציע שירות של פרסום מודעות דרושים בחינם תמיד יהיה פחות קידום מאתר המציע פרסום מודעות דרושים בתשלום ולכן כמות מחפשי העבודה שנחשפים לאתר מוגבלת. אפשר בהחלט לנסות לגייס עובדים באמצעות הפייסבוק או תליית שלט בחנות, במיוחד במשרות שקל יחסית למצוא, אך צריך לדעת להבין מתי זה לא מספיק וחשוב יותר – להבין שבינתיים כל הנזקים כשחסרים עובדים הולכים ומתעצמים.



זקוקים לייעוץ נוסף? צוות יועצי הגיוס שלנו ישמח לעמוד לרשותכם בטל' 9874*