10 טיפים למחפשי עובדים

חיפוש עובדים הוא תהליך מורכב ומאתגר. אם הוא נעשה בצורה הנכונה – הוא יכול להבטיח לכם, המעסיקים, למצוא את העובד שחיפשתם בזמן הקצר והיעיל ביותר ולפתור הרבה מאוד בעיות בעסק שנובעות מחסרונם של עובדים או מהמצאותם של עובדים לא מתאימים, אם הוא לא נעשה בצורה נכונה, הוא יכול לגרום לבזבוז הרבה מאוד כסף, אנרגיות ומשאבים מצד העסק ולגרום לנזקים ממשיים הנובעים מחסרונם של עובדים, או מגיוס עובדים לא מתאימים. גיוס עובדים נכון הוא תורה שלמה, שנלמדת בקורסים מיוחדים ובדרך כלל גם בהרבה ניסיון ולא מעט יזע ודמעות.
עם זאת, 10 טיפים קטנים יכולים לסייע בידכם לעבור את תהליך הגיוס בשלום ולהפוך אותו ממתיש ושוחק ליעיל ופורה:

1. להתחיל שעה אחת קודם

גיוס עובדים לוקח זמן. לפרסם, למיין, לגייס, לזמן, לראיין, לקבל וכולי. כל אחד מהשלבים הוא מורכב ולוקח זמן, לכן ראוי שלא לחכות להיום כדי לגייס מחר אלא להתחיל מעט מוקדם יותר, ככה תוכלו להשאיר לכם זמן 'תקלות' למקרה שתפרסמו במקום הלא נכון ולא תקבלו מספיק תגובות, למקרה שלא תצליחו לזמן בצורה טובה ותקבלו שיעור נמוך של הגעה לראיונות עבודה או שתקבלו מועמד ולאחר תקופת ניסיון תראו שהוא לא מתאים כמו שחשבתם.

2. להבין מה אתם רוצים

מה שנכון לגבי כל תהליך שמתניעים בעסק, (או בחיים בכלל...), לפני שמתחילים לרוץ, כדי שלא נתעייף סתם, צריך להבין: מה אנחנו רוצים? איפיון עיסוקים קוראים לזה בשפה המקצועית. מה פרופיל המשרה שאנחנו מחפשים, מה הדרישות למשרה, איזה עובדים אנחנו רוצים לגייס וגם איזה לא, מה הדרישות מהעובדים, מה השכר שאנחנו רוצים לשלם ומה התנאים שאנחנו נותנים לעובדים. נדמה למעסיקים לפעמים שהתשובה ברורה להם מראש, אך היא לא תמיד ברורה גם למי שאמור לבצע את הגיוס בפועל ומניסיוננו, לפעמים גם כאשר מושיבים את המעסיק רגע לכתוב את הדברים בצורה מסודרת, עולים הרבה נקודות שלא ממש ברורות מאליהן.

3. אין חינם (גם לא ממש בזול...)

להרבה מעסיקים נדמה שהאינטרנט הוא מקום גדול וקסום שנפרסם בו חינם ומיד כל דורשי העבודה בארץ יראו את המודעה, יפנו אלינו וכך נוכל לאתר את העובדים במהירות וביעילות. אז זהו – שלא. האינטרנט הוא אכן מקום גדול וקסום, אך ריבוי התחרות בין האתרים גורמת לפחות כניסות לכל אחד מהם ולכן לא מספיק מחפשי עבודה נחשפים למודעות שלכם, שמתחרות עם עוד אלפי מודעות אחרות החלק מהאתרים. הפיתוי לפרסם חינם או מאוד בזול עולה לכם אחר כך בזמן שבו לא מוצאים עובדים, ובסוף גם תשלמו יותר.

4. להשתחרר מהרגלים

פעמים רבות אנחנו נתקלים במעסיק, או בבאי כוחו שמשתמשים באמצעי גיוס מסויים, רואים שהוא לא מספק אותם כי הם לא מצליחים לאייש את המשרה המבוקשת, אך עדיין לא מחליפים את אמצעי הגיוס מתוך הרגל, מתוך פחד להודות בטעות או מתוך המנעות מביצוע שינויים. זה שאתם מפסיקים לפרסם איפה שפרסמתם לא אומר שטעיתם ואתם מגייסים פחות טובים, אלא שאתם מתייעלים ומשתפרים, שאתם לומדים מטעויות, מה שהופך אתכם למנהלים או עובדים טובים יותר.

5. להזהר משיווק יתר

חלק גדול מהמעסיקים וממגייסי העובדים הם אנשי שיווק ומכירות 'בדמם' וחלק גדול ממגייסי העובדים לומדים שצריך 'לשווק את המשרה לעובדים' כדי להתמודד מול התחרות מצד מעסיקים אחרים, תחרות שגדלה כאשר מפרסמים במקומות הלא נכונים, וכך הם נסחפים בשיווק יתר של המשרה, מה שפוגע בסופו של דבר בגיוס. אז נכון שחשוב להציג את הצדדים החיוביים של המשרה, אולי גם מעט לשווק אותה, אבל צריך להיזהר משיווק יתר, הוא גם מבריח לעתים מועמדים, גם עלול לצור אצלם ציפיות לא נכונות שיתנצפו להם מול המציאות כשיתחילו לעבוד וגם שם אתכם, כמעסיקים, בעמדה לא נכונה מול העובדים, אחרי הכל – הם באים לעבוד אצלכם, אתם אלה שמשלמים את המשכורת. ולא להיפך.

6. לבחון היטב את קורות החיים

קורות החיים הן כלי מאוד משמעותי בגיוס. שימוש נכון ומקצועי בו יכול לקצר תהליכים, למנוע ראיונות סרק, לסנן מראש מועמדים לא רלוונטים ולקדם את אלה שכן. בדקו את קורות החיים, קראו בין השורות והבינו מה העובדים רושמים ומה לא. סמנו לכם נקודות שעולות לכם לבדיקה בראיון הטלפוני או הפרונטלי, רמת ההשקעה בקורות החיים, הפירוט המקצועי לגבי מקום העבודה, שכן איש מקצוע טוב אמור לכתוב פירוט מקצועי שיהיה לשביעות רצונכם, השירות הצבאי, הידע שצבר, תחלופה בין מקומות עבודה ועוד, יכולים לתת לכם תמונה ראשונית על המועמד שתחזקו לאחר מכן באמצעות שאלות מתאימות.

7. לבצע ראיון טלפוני במקום זימון טלפוני

לפני הראיון הפרונטלי חשוב וצריך לקיים ראיון טלפוני עם העובד. מתוך רצון לעמוד במכסות של זימונים, או מתוך אי מודעות לחשיבות השלב הזה, אצל מעסיקים רבים מדלגים על השלב הזה והופכים את הראיון הטלפוני לזימון במקום לראיון. ראיון טלפוני נכון ומובנה (ניתן להסתייע אפילו ברשימת שאלות) יכול לחסוך לכם זמן רב של ראיונות פרונטליים עם מועמדים לא רלוונטיים, לסנן מראש את מועמדים לא רציניים ולהגביר את הסיכויים של המועמדים המתאימים לההגיע לראיון במשרד. בנוסף, מתן מידע נכון בראיון הטלפוני לגבי המשרה ימנע ממועמדים לא מתאימים לבזבז את זמנכם בראיון ולאחריו. על הראיון הפרונטלי – שהוא תורה שלמה בפני עצמה, נדבר כבר בפעם אחרת.

8. בדיקת רקע, המלצות ומעסיק אחרון

חשוב חשוב חשוב לבדוק את העובד שאתם מגייסים. כל עובד, אפילו העובדים הזוטרים ביותר ובמיוחד העובדים הבכירים ביותר, האינטואיציה שלכם אינה מספיקה. רמאים סדרתיים או עובדים בעייתיים יכולים לעבור את מבחן האינטואיציה ולהיכשל בבדיקות אחרות. תמיד חייבים להתקשר למעסיקם האחרון ולקבל את חוות דעתם על העובד, גם לממליצים, רק קחו בחשבון שאם העובד נתן לכם את מספר הטלפון שלהם, מראש סביר להניח שהם יתנו חוות דעת חיובית, בדרך כלל מדובר בחברים או באנשים שהם נמצאים עמם בקשר. עניין נוסף הוא שממליצים או מעסיקים קודמים נמנעים לעתים ממתן חוות דעת שלילית על עובדים ולכן צריך להקפיד לשאול את השאלות הנכונות ולדעת לקרוא 'בין השורות'. ניתן להתקשר גם לאנשים אחרים בחברה, לרחרח על המעומד הפוטנציאלי בענף ולבדוק עם שמעו עליו, לבדוק אותו ברשת, לבצע בדיקות גרפולוגיות, בתפקידים בכירים ורגישים אפשר גם לבצע תשאולים ובדיקות רקע על ידי משרדי חקירות המתמחים בתחום, כמה שיותר בדיקות ימנעו מכם עוגמת נפש בעתיד.

9. להבין את השטח

צריך להבין את השטח ולא לנסות להילחם בטחנות רוח כי הדבר רק יתיש אתכם, יגביר את התסכול שלכם ויעלה את הסיכוי שתתייאשו באמצע התהליך. (ר' מאמר על מגמות חדשות בגיוס עובדים ). כך, למשל, אם המתחרים שלכם משלמים משכורות הרבה יותר גבוהות יהיה לכם קשה יותר לגייס וכדאי להעלות משכורות או לפתות את העובד בתנאים טובים, אם מראש אתם פונים לאוכלוסיה צעירה ולא יציבה – שיעור הנטישה יהיה גבוה יותר ושיעור ההתייצבות לראינות והדרכות יהיה נמוך יותר, אם אתם מזמנים לראיונות עבודה קחו בחשבון ש20-30% לא יתייצבו לראיון. אין טעם להיות מתוסכלים, זה השטח בו אנחנו מגייסים וצריך לנצח בתנאים האלה.

10. אם לא מצליח - לנתח

אם הגיוס לא מצליח – שבו ונתחו את הבעיות. אם לא – הטעות לעולם תחזור. פרקו את תהליך הגיוס לגורמים ונסו להבין איפה הטעות. אולי אתם לא פונים לקהל יעד נכון, אולי אמצעי הגיוס שלכם לא נכונים (מניסיוננו, ברוב המקרים, זאת הבעייה...), אולי תהליך הזימון לראיונות לא מתבצע בצורה נכונה, אולי בראיונות העבודה המראיינים חסרי ביטחון או להיפך, מרתיעים מידי את המועמדים, או יוצרים ציפיות לא ריאליות מהמשרה. הבינו איפה נקודות התורפה בתהליך ותקנו אותו.

שיהיה בהצלחה!


C.V.POOL תשמח להעמיד לרשותכם את מיטב אנשי המקצוע לאיתור וגיוס עובדים בדרך היעילה והמשתלמת ביותר. כמו כן, לקוחותיה יכולים להנות במרכז המעסיקים מסדנאות והדרכות בתחום גיוס, שימור ופיתוח עובדים, מבדיקות רקע, אבחונים גרפולוגיים, ליווי אישי וארגוני בתהליך הגיוס ועוד.

לפרטים נוספים 03-6207373.