איך לשפר את המוטיבציה של העובדים?

מאת סיון מדליון - יועצת תדמית וסטיילינג אישי וארגוני.

המשאב האנושי הוא הגורם המכריע ביותר להצלחה של ארגון. מחקרים רבים הוכיחו שיש קשר מובהק בין מוטיבציה של עובדים לרמת הביצועים בעבודה, ולכן מנהלים ובעלי עסקים מחפשים דרכים יצירתיות לטיפוח של העובדים ולהעצמתם.

התמריצים והאפשרויות להנעת עובדים הם מגוונים. יש הבוחרים בתגמול כספי, יש המפתחים הכשרות מקצועיות וניהוליות ויש הבוחרים להשקיע בחזות סביבת העבודה או בפעילויות גיבוש.

עובדים אוהבים שמשקיעים בהם. כשמשקיעים בהם, הם נוטים להשקיע בחזרה.

ולמה חשוב שלעובדים שלכם תהייה מוטיבציה?

עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה מצליחים יותר. הם משדרים אנרגטיות ומחויבות והביצועים וההספקים שלהם משתפרים. בנוסף, כשעובד מרגיש טוב במקום העבודה שלו הוא מקרין את התחושה גם כלפי הסביבה ובאופן מיידי האווירה בצוות הופכת לחיובית ואנרגטית. החשיבות של מוטיבציה גבוהה מתעצמת עוד יותר כשהעובדים נמצאים בחזית ומייצגים את הארגון מול הלקוחות, בין אם בתפקידים ניהוליים, בתפקידי שטח או בתפקידי שירות ומכירות.

לא תמיד המוטיבציה של העובדים קשורה לתפקיד, לשכר או לארגון. כל אחד, מקצועי ומוכשר ככל שיהיה, חווה לעיתים תקופות פחות טובות שיכולות לנבוע ממשבר בזוגיות, מאתגרים בגידול הילדים, מעלייה במשקל, מבריאות לקויה, מעייפות או מסיבות רבות אחרות. כל אלו יכולים להביא להשפעה מידית על הביצועים בעבודה.

דרך נוספת להנעת העובדים

הנחת הבסיס היא שכל אחד מאתנו רוצה להצליח במה שהוא עושה וליהנות מכך, להרגיש שייכות, להיות מוערך ולקבל פידבקים חיוביים מהסביבה.

אחת הדרכים להשיג את כל אלה, וליצור הנעה פנימית אצל העובדים היא באמצעות טיפוח המודעות להופעה החיצונית ומתן כלים לשיפורה.

–כשהעובד נראה במיטבו, התדמית האישית שלו מתחזקת וכך גם הדרך בה קולגות ולקוחות רואים אותו. הפידבק הסביבתי מעלה את הביטחון של העובד, ומכאן, הדרך קצרה להשגת תחושה של מסוגלות וחיוניות מקצועית. התחושה הזו מולידה את הרצון להשקיע יותר ולהצליח, על מנת להמשיך ולשמר את אותו משוב חיובי .

זהו תהליך שיכול להתחיל משינוי קטן בהופעה החיצונית, שינוי שעושה את כל ההבדל.

איך עושים את זה?

לא מדובר בתורה מורכבת. כאמור, הדרך לשדרוג ההופעה החיצונית של עובד, יכולה להיות פשוטה וישימה מאוד. כל מה שצריך הוא להשקיע רגע של מחשבה באלמנטים שמחמיאים לנו יותר ובמסר שאותו אנחנו רוצים להעביר בסביבת העבודה.

ניקח לדוגמא את הצבעים שאנו לובשים: לבחירת הצבע משמעות רבה על המסרים ועל מצב הרוח שלנו. צבע מחמיא יכול בקלות להקנות לנו מראה צעיר ואנרגטי שיגרוף מחמאות, בעוד שישנם צבעים שיקנו מראה תשוש וחסר חיים.

ישנן פעמים בהן עובד מגיע לעבודה ונשאל אם הוא מרגיש טוב, כי הוא נראה חיוור במיוחד או עייף, רק בגלל הצבע הלא מחמיא שהוא בחר בבוקר. לעומת זאת, לכל אחד קורה שהוא מגיע עם חולצה שמאירה לו את הפנים ואת העיניים והוא מקבל מחמאות באופן מפתיע, בלי שום מאמץ מיוחד.

לכל אחד יש את סקלת הצבעים המחמיאה לו ביותר, שגורמת לו להראות ולהרגיש במיטבו בין אם בעבודה מול המחשב ובין אם בפגישה עם לקוח חשוב. רק צריך ללמוד להכיר אותה.

גם לגזרה של הבגדים יש משמעות בהעברת מסרים וביצירת תדמית חיובית. גזרה לא מחמיאה יכולה בקלות להבליט את נקודות התורפה בגופנו וליצור אי נוחות. חוסר הביטחון בעקבות הלבוש עלול להתבטא גם בעבודה. ניקח לדוגמא את נושא הבטן, שמניסיוני מעסיק גברים ונשים כאחד. חולצה גדולה ורחבה שכביכול "מטשטשת" את הבטן מביאה בדיוק לתוצאה הפוכה – היא גורמת לנו להיראות גדולים יותר ומבטאת רישול (כמובן, שלא במתכוון). לעומת זאת, שימוש נכון בגזרה שמתאימה למבנה הגוף, מסווה את החולשות ומעצים את היתרונות שלנו.

גם לשילוב אקססוריז יש משמעות רבה ביצירת סטייל אישי וממוקד. האקססוריז הם אלה אשר נותנים את הנגיעה האישית ומבליטים את האופי המיוחד שלנו.בחירה במשקפי ראייה המחמיאים למבנה הפנים, למשל, יכולים לשדר עדכניות וחן, ובנוסף, ליצור מבנה פנים פרופורציונאלי והרמוני. הוספת שרשרת מעניינת באורך נכון עם נגיעת צבע על חולצה בסיסית, מיד תקפיץ את המראה ותשדר השקעה והקפדה על פרטים.

ישנן דוגמאות נוספות רבות, אך השורה התחתונה היא שכאשר העובד עצמו משקיע מחשבה ומחליט אילו מסרים הוא מעוניין לשדר (כמו למשל, יצירתיות, מקצוענות, איכות, יציבות, כריזמה), קל לו יותר לתרגם זאת הלכה למעשה בהופעה חיצונית ייצוגית, מכבדת ומחמיאה בעלת סטייל אישי.

בעזרת כלים ישימים, הכוונה קלה וביצוע בחירות נכונות ומודעות בנוגע להופעתנו החיצונית ולמסר שאנו מעבירים באמצעותה, ניתן להעצים את המוטיבציה של העובדים, את הרושם הראשוני מול הלקוחות ואת הנראות של הארגון כולו.

למרות שרוב המעסיקים מסכימים שיש לשמור על המוטיבציה הגבוהה בקרב העובדים, גם על ידי שמירה על ההופעה החיצונית בארגון, הם חסרים את הכלים ואת הידע הנדרש ליישום הנושא. ישנן מספר דרכים להעניק כלים ליצירת תדמית אישית ולהגברת המודעות להופעה החיצונית בקרב העובדים. ניתן לעשות על ידי ייעוץ תדמית וסטיילינג אישי למנהלים, על ידי סדנאות סטיילינג מעשירות ומגבשות לכלל העובדים או על ידי תהליך של אפיון והטמעת קוד לבוש בארגון.

השקעה בייעוץ ממוקד בתחום התדמית והסטיילינג, אשר יספק לארגון את הכלים הדרושים להופעה מקצועית וליצירת תדמית חיובית, היא כדאית בטווח הקצר והארוך, גם לכל אחד מהעובדים באופן פרטני וגם לארגון כולו.



* לקוחות 'מרכז המעסיקים של c.v.pool' יכולים להנות משירותי הכותבת לסטיילינג המותאם לתחום משאבי אנוש. לשרותכם סדנאות תדמית וסטיילינג לעובדים ולמנהלים, איפיון והטמעת קוד לבוש בארגונים, ייעוץ פרטני וארגוני בנושא ייעוץ תדמית ומיתוג אישי למנהלים/ות ועוד.

לפרטים נוספים פנו למרכז המעסיקים של C.V.POOL. 9874*