מה קורה בעולם השיווק

מנהלי שיווק ובעלי עסקים רבים שמים ודאי לב לכך שהקצב בו משתנה עולם השיווק מכפל ומשלש את עצמו בשנים האחרונות, מה שהיה נכון ואפקטיבי לפני שלוש שנים, נחשב כבר היום לעתיק ומה שנכון היום עוד שנה יהיה כבר מיצג במוזיאון השיווק. מנהלי שיווק מבריקים וחדים צריכים כל הזמן להתאים את עצמם למצב הנוכחי, לא רק לעמוד בקצב כי אם להיות 'בתחילת הגל', לזהות מגמות כמה דקות לפני שהמתחרים שלהם מזהים, מנהלי שיווק מצויינים הם אלה שגם מייצרים טרנדים וממצבים את המוצר שלהם כמהפכני ומוביל בשוק.
אז מה חדש? המון. אפשר לכתוב על זה ספר עב כרס (או אינציקלופדיה מכווננת, אם נתאים לטרנד....), אך מאחר והיריעה קצרה וסבלנות הקוראים הולכת ומתקצרת (עוד שינוי, קוראים מחפשים רק את התכל'ס), אתאר כאן ממש בקצרה כמה נקודות מרכזיות ששמנו לב אליהם בשנים האחרונות:

עדיין קשה פה (וזה לא חדש)

השוק הישראלי הוא ביצה קטנה מלאה בכרישים (או צפרדעים, אם תרצו...) גדולים, לכן קשה יותר ויותר להתחרות בו, במיוחד על רקע העובדה שהמדינה לא בדיוק עוזרת לנו לשגשג בכך שהיא מייסרת את עסקיה בשוטים ועקרבים, תוסיפו לכך מבצע צבאי או מלחמה אחת לשנה – שנתיים, שמשבית לך חצי מהלקוחות ושולח חצי מהעובדים לצו 8, כלכלה עולמית שהיא לא בדיוק מה שהיה לפני 5 שנים והנה הסיבות לחצי מהשיערות הלבנות של בעלי עסקים בארץ. אולי 'צרת רבים היא נחמה לטיפשים' אבל לפחות כולנו באותה צרה, עומדים מול אותם אתגרים והמתחרים שלכם מתמודדים עם קשיים לא פחות קשים משלכם. אבל מספיק לקטר: צריך להפוך את הלימונים שלנו ללימונדות.

יותר שיתופי פעולה עסקיים

אם קשה – מאחדים כוחות. עידן שיתופי הפעולה פורח. החלפת בסיסי נתונים, מסעות פרסום משותפים, 'קנה ספר קבל מטאטא' וכולי. יותר ויותר עסקים משתפים פעולה עם עסקים שונים, גם כאלה שאינם מהתחום הישיר שלהם, ומשתמשים זה בכוחו של זה על מנת להגיע לקהל היעד הרלוונטי, שיווק וקידום הדדי, פרסום זה באתרו של זה, לינקים הדדיים, לייקים הדדיים ועוד. CVPOOL , מאגר עובדים, למשל, משתף פעולה עם בוגרי בתי ספר רבים, מכללות ואניברסיטאות כדי למצוא להם עבודה, מעביר הרצאות באותם בתי ספר, מקבל פניות של מחפשי עבודה מבתי הספר ומעביר להם פניות של מתעניינים בלימודים.

בגוגל: פחות ppc , יותר אורגני

כשכולם בשוק הישראלי גילו את גוגל מחירי ההמרות התחילו להעלות, אחר כך הם התחילו להרקיע שחקים והיום כבר להשתולל ממש, עד שלא ברור אם מחיר ההמרה כבר שווה את הליד המתקבל. מי שעדיין משקיע תקציבי קידום בגוגל, מעביר אותם בדרך כלל לקידום אורגני. הקידום האורגני תמיד היה נכון יותר מבחינה שיווקית ואפקטיבי יותר מבחינת תוצאות, מאחר והוא זוכה ליותר כניסות והתגובות אליו חיוביות יותר מצד המשתמש, אבל היום, מעל תקציב מסויים, הוא גם יותר זול מ ה ppc.

עובדים לפי לידים

מה שכן, גוגל לימד אותנו, המפרסמים, לא לזרוק את תקציבי הפרסום שלנו על כל מיני קמפיינים שמוכרים לנו אנשי פרסום (בכלל, גם אנחנו, כמשווקים, נהיינו צרכנים מתוחכמים יותר) ולעבוד בעיקר לפי לידים, בשיתופי פעולה עם כל מיני גופים ובקמפיינים שונים. באופן אישי, אנחנו עובדים עם למעלה מ50 מפרסמים שמקבלים מאיתנו לידים באמצעות שיתופי פעולה כאלה ואחרים והם מעידים חד משמעית שהרבה יותר משתלם ונכון לעבוד לפי לידים מאשר לפרסם באופן כללי.

פרסום ממוקד ON LINE

אנו עדים לפחות ופחות פרסומים נרחבים במדיות שונות, שאמנם נראים טוב ועושים טוב למותג (ולמשרד הפרסום) אך האפקטיביות שלהם, מבחינת מכירות ותוצאות נמוכה בהרבה מאשר בפרסום ממוקד און ליין, מה גם שהעלות של פרסום כזה לעולם תהיה קטנה בהרבה מאשר פרסום נרחב במדיה. אם לקוח שמשתף פעולה איתנו רוצה לפרסום לתושבי ירושליים בגילאי 20-30 ואנחנו נותנים לו פרסום מאוד ממוקד, לאותם לקוחות בדיוק – למה לו לפנות לאיזה אתר שיפרסם באנר שלו לכל העולם ויעלה לו פי 20?

רשתות חברתיות

מה שהיה טוב לאובמה, ולהבדיל, גם ליאיר, בטח טוב גם לנו. באמצעות הפייסבוק לא רק מפילים ממשלות ועושים מהפכות עולמיות, הוא גם כלי שיווק מצויין. משווק שיידע לנצל אותן בצורה טובה, יוכל להגיע בעלויות נמוכות מאוד לשיווק נכון, ממוקד, יעיל, 'מגניב' ואפקטיבי. עולם ה web2, הלינקדין, הוואצאפ והאינסטגרם (או 'האינסטוש', אם תרצו), מתגלים גם הם ככלי שיווק חברתיים יעילים מאוד הנותנים תמורה טובה מאוד בעד התקציבים שמשקיעים בהם.

שיתוף הלקוח

הפייסבוק והרשתות החברתיות הם אמצעי מצויין לשיתוף הלקוח, מגמה נוספת שהולכת וגוברת בעולם השיווק. הלקוח הוא לא עוד 'מקבל' פאסיבי שיושב מול המדיום וממתין שאנחנו, כמשווקים, נאכיל אותו במטעמנו. הוא אקטיבי, יש לו מה להגיד, הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהפרסום והוא יכול להיות כלי שיווק מצויין מצד אחד (ראו את קמפיין המודעות לטרשת נפוצה, למשל) אבל אסון שיווקי (מישהו אמר קוטג'?) מצד שני. לקוח מרוצה בפייסבוק הוא כלי השיווק הטוב ביותר שהאל יכול לתת למנהל שיווק, אם תבליטו אותו בצורה נכונה – הוא כבר יעשה לכם עבודה הרבה יותר טובה מזאת שהייתם עושים בעצמכם.

שימור לקוחות

שימור לקוחות תמיד חשוב מאוד לכל עסק, אבל כיום, כשאמצעי השיווק והשימור, דוגמת פייסבוק, ניהול מועדוני לקוחות, או שליחת ניוזלטרים. עם אמצעים כאלה כל כך זמינים, נוחים ובהחלט גם לא יקרים, קל יותר לבצע שימור טוב יותר. אגב, בעקבות התיקון לחוק בזק הנוראי, שפגע כל כך בעסקים רבים, עסקים רבים החוששים, ובצדק, משרירותם של תביעות ספאם ונטיית השופטים להקשות על בתי העסק, נאלצו לחדול מדיוור ללקוחות ולגלות אמצעים חדשים כמו הרשתות החברתיות, או אפילו הטלפון הישן והטוב.

צרכנות נבונה

המחאה החברתית, הנגישות ההולכת וגוברת של הידע ובעיקר יוקר המחייה, שלא השאיר לנו כל כך ברירות, הפך את כולנו לצרכנים נבונים יותר. יותר בודקים ומשווים לפני שקונים, פחות מאמינים למותגים ויותר דורשים תמורה לכספנו. זאת אומרת שהמחוייבות שלנו ללקוחותנו אינה רק ברמת מתן שירות מקצועי, אמין ויעיל, אלא גם ניסיון לתת מוצרים משתלמים ככל האפשר ולמקסם את טובת הלקוח.

עובדים מקצועיים

בעקבות השינויים והתזזתיות של עולם השיווק, אנו עדים לכך שיותר מעסיקים מבקשים מאיתנו 'חיות שטח' לתגבר את מערך השיווק שלהם, בדרך כלל חברה צעירים מאוד, עם עולם רשתות חבריות ומרקום שונה לגמרי מזה אליו שאר העובדים במחלקה רגילים. לא רבים מאיתנו היו כותבים 'לייק', 'פייס' 'שולטטטט' בבריף או בפוסט שאנחנו מעלים, החבר'ה הצעירים חיים את השפה הזאת, מדברים בה ויודעים ליצור בקלות את הבאז שלנו לפעמים, כאנשי שיווק וותיקים ומנוסים, לוקח יותר זמן לפתח.



סלחו לנו על קוצר היריעה ועל קצה המזלג, יש שינויים רבים, דרכים שונות ומגוונות וכלים חדשים רבים וכמובן שניתן לפרט עוד הרבה בכל אחד מהם. נשמח לעמוד לרשותכם ולבחון שיתופי פעולה שונים במסגרת 'מרכז המעסיקים של C.V.POOL'. לפרטים ניתן לצור עמנו קשר בטלפון 9874*